Wat B2B merken al 62 jaar verkeerd doen in hun marketing
Yoram
Blog
Merkstrategie
27 feb. 2024
November 1962. Weet je het nog?
De grootste marketingrevolutie sinds de jaren twintig.
Het tijdperk van The Beatles, The Stones, The Who. Textielcrisis. Opkomst van Yves Saint Laurent. Maar het meest herkenbare: een lage standaard in marketing.
Scroll direct naar...
Marketing te saai voor woorden
We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar halverwege de vorige eeuw was marketing niet zo sprankelend als het hoort te zijn. Saai was meer een regel dan uitzondering. En zoals vaker gebeurt wanneer je mensen over een langere periode blootstelt aan een ongewenste situatie, resulteerde dit in diepe onvrede bij het volk.
Begin jaren zestig escaleerde de lage marketingstandaard volledig. Het grote publiek was het beu.
Na jarenlang geconfronteerd te worden met oersaaie marketingboodschappen en een gebrek aan commerciële creativiteit, ging men massaal de straat op. Er werd met veel vertoon gedemonstreerd tegen suffe merken.
Een vrijere maatschappij en nieuwe mediums zoals televisie betekenden een breuk met het verleden. Men wilde verrast worden. Van organisaties werd verlangd dat ze het publiek zouden betoveren met slimme storytelling. De doelgroep inpakken met spraakmakende beelden. Een ervaring creëren.
Natuurlijk bleef het niet bij één demonstratie. Er volgden er meer.
Een ontevreden stagiair protesteert tegen saaie merken
Begin van de revolutie
Saaie merken werden publiekelijk bespot. Slaapverwekkende advertenties gecanceld. Suffe etalages besmeurd. Op verjaardagen durfde niemand meer te vertellen dat hij marketingmanager was.
En zoals het gezegde luidt: de aanhouder wint.
De groteske protesten leidden tot een revolutie in marketing. Directeuren kregen ontslag. Kantoren gingen overhoop. Creatieve campagnes werden de standaard. Storytelling de norm. Reclamebureaus beleefden gouden jaren. En het publiek smulde ervan.
Maar deze verandering beperkte zich tot consumentenmarketing. B2B bleef achter. Zakelijke inkopers demonstreerden namelijk niet graag en B2B organisaties vonden het wel goed zo. De business liep "prima". Een treurige redenering. Maar wel eentje die sindsdien voortkabbelt.
Een jonge vrouw uit haar ongenoegen, 1962
De moderne tijd
2024. Inmiddels zijn er genoeg B2B organisaties die wel het goede voorbeeld hebben gevolgd. Hulde!
Maar helaas zijn zij nog pioniers. Avonturiers. Zakelijke durfals. Die snappen hoe belangrijk het vertellen van een goed verhaal is. Dat een authentiek merk op de lange termijn leidt tot meer business.
Dit betreft een select groepje - het gros moet nog volgen. De standaard in B2B marketing is zorgwekkend laag. Saaie marketing is nog steeds de regel en niet de uitzondering.
Resultaat? Een ingekakte doelgroep en een universum aan gemiste kansen.
Tijd voor actie
Beste mede-marketeers: dit verhaal raakt jou. En daarom kom jij in actie. Niet door op straat te demonstreren, hoewel het eigenlijk wel zou moeten.
Nee, we lossen dit eerste-wereld-probleem op door de échte slachtoffers zelf een helpende hand toe te steken. Denk aan organisaties die zijn vastgelopen in middelmatige marketing. Die moeten worden bevrijd uit het marketingmoeras.
Keer ze niet de rug toe, maar sluit ze liefdevol in je armen en help ze erbovenop. Saaie marketing is vaak geen keuze, maar een onbeholpen levenswijze. Onkunde, geen onwil.
Wil je het liever niet toegeven, maar vertelt jouw organisatie een saaie of complexe boodschap? Snapt jouw doelgroep nooit direct wat je voor ze kan betekenen? Hoog tijd om een helder merkverhaal te ontwikkelen en dit op creatieve wijze vorm te geven.
✊🏼 Steek je vuist in de lucht. Toon een spandoek. Schreeuw het uit. Of stuur ons een noodoproep.
Het is tijd voor actie. Het is tijd om de marketingrevolutie te ontketenen in B2B land.
Kill boring, lit your brand. 🔥