De kracht van humor in jouw marketing

Yoram Elzas - No Boring Brands

Yoram

Blog

Marketing

30 jul. 2024

Humor in marketing - Hide the pain Harold meme - No Boring Brands
Humor in marketing - Hide the pain Harold meme - No Boring Brands
Humor in marketing - Hide the pain Harold meme - No Boring Brands

Laat ons je een niet-zo-geheim inzicht vertellen: humor kan jouw merk menselijker en aantrekkelijker maken. En lachen is nog goed voor de gezondheid ook. Geen grap.

Maar waarom werkt humor zo goed in marketing? En hoe pas je het op de juiste manier toe? In deze blog geven wij jou wat handvatten voor het gebruik van humor binnen je merkstrategie.

Waarom humor goed werkt in marketing

Humor speelt in op de menselijke emotie. Wetenschappelijk onderzoek heeft diverse menselijke reacties op humor onderzocht en toegelicht. Hieronder leggen we enkele reden uit waarom humor goed werkt in marketing.

Humor werkt verbindend

Mensen verbinden zich makkelijker met merken die een menselijke kant laten zien. Humor laat zien dat je het okee vindt om jezelf niet te serieus te nemen. Het werkt ontwapenend, en dat creëert snel een gevoel van loyaliteit.

Humor laat jou opvallen

Een grappige post of campagne valt op tussen de zee van saaie content. Het trekt de aandacht en blijft hangen. En hoe 'stoffiger' jouw branche, hoe gemakkelijker het is om op te vallen.

Als iemand jou vraagt welke webwinkels jij kent, dan is de kans groot dat je als eerste Coolblue of Bol.com noemt. Deze bedrijven zijn namelijk bij veel mensen top of mind. Dat komt door een slimme marketingstrategie, waar humor (zeker bij Coolblue) een prominente rol speelt.

Mensen delen grappige dingen

Mensen delen graag dingen die hen laten lachen. Check maar eens wat voor berichten je zelf deelt of doorgestuurd krijgt. Humoristische content heeft een hogere kans om viraal te gaan. De uitdaging is echter om het niet 'gemaakt' over te laten komen. Daar komen we zo even op terug.

Humor creëert een positieve associatie

Als mensen lachen om je content, associëren ze die positieve gevoelens met je merk. Je wilt dus zo vaak mogelijk een glimlach veroorzaken wanneer mensen in aanraking komen met jouw organisatie.

En als mensen op lange termijn een positief gevoel hebben bij jouw merk, dan... enfin. Die kan je wel invullen.


Tips om humor toe te passen

Dat humor werkt is duidelijk, en al vaak aangetoond. Maar pas wel op! Humor kan ook tricky zijn. Je moet precies de juiste balans vinden tussen grappig en professioneel. Wanneer je over dit randje gaat kan het gebruik van humor in jouw marketing ook in je gezicht ontploffen.

Hier zijn een paar tips om het goed te doen:


  1. Ken je publiek

Wat grappig is voor de ene groep, kan beledigend zijn voor een andere. Zorg dat je humor aansluit bij je doelgroep. Een grap over Spanjaarden en PowerPoints doet het bijvoorbeeld minder goed in Barcelona dan in Utrecht.

  1. Blijf authentiek

Geforceerde humor werkt niet. Het voelt dan al snel gemaakt en nep. Wanneer jouw doelgroep een gevoel van onoprechtheid krijgt sla je de plank mis en haakt men af. Zorg daarom dat jouw marketingknipoog past bij je merkpersoonlijkheid.

  1. Houd de juiste balans

Te veel grappen kunnen je boodschap verduisteren. Dan ontvangt men slechts nog de grapjes en niet meer jouw merkverhaal. Zorg daarom voor een goede balans tussen humor en informatie.

Woordgrappen, zelfspot, het op de hak nemen van clichés - het zijn allemaal manieren om humor te gebruiken.

Conclusie: Vind jouw professionele knipoog

Een knipoog toevoegen aan je merkuitingen werkt fenomenaal. Je trekt er de aandacht mee, creëert positieve associaties en met een beetje geluk delen mensen jouw content binnen hun netwerk. Dus wees niet bang om een beetje lol te trappen in je marketing. Zo creëer je snel meer engagement en een sterkere verbinding met je publiek.

Sla er echter niet in door. Zorg ten eerste dat je jouw humor heel bewust afstemt op je doelgroep. Als je een geweldige grap hebt bedacht en die afvuurt op het verkeerde publiek dan werkt het tegen je. De belangrijkste succesfactor hier is om authentiek te zijn. Zoek de juiste professionele knipoog en blijf dicht bij je merkpersoonlijkheid.

Een helder merkverhaal en duidelijke merk richtlijnen helpen je om consistent te zijn in je marketing.

Ook dien je een gezonde balans te houden tussen grappig en professioneel. Sla je te ver door, dan duw je jouw doelgroep van je af. Maar weet je de juiste snaar te raken? Dan creëer je onder jouw doelgroep heel snel loyaliteit en affiniteit met jouw merk.

Zelf aan de slag

Hopelijk ben je overtuigd geraakt van de effectiviteit van humor in marketing.

Wil je graag meer humor toevoegen aan je merk, maar weet je niet zo goed hoe je dat doet? Wij kunnen je daarbij helpen. Humor is een beproefde methode die we bij onze klanten inzetten om van hun merk een 'No Boring Brand' te maken.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands