8 tips om je employer brand te laten uitblinken

Yoram Elzas - No Boring Brands

Yoram

Blog

Employer branding

28 jan. 2024

Een authentiek employer brand - No Boring Brands
Een authentiek employer brand - No Boring Brands
Een authentiek employer brand - No Boring Brands

In het licht van de 'grote ontslaggolf' en op een moment waarop bedrijven overal het steeds moeilijker vinden om toptalent aan te trekken, is een sterk employer brand een cruciale manier om je organisatie te laten opvallen tussen de rest.

In deze blog delen we hoe je jouw employer brand laat uitblinken. Spoiler alert: met een vleugje humor word je onweerstaanbaar.

Wat is een employer brand? En waarom heb jij het nodig?

Laten we starten met wat een employer brand video definieert. Een employer brand moet uitdragen en verduidelijken waar jouw bedrijf om draait en wat het betekent om er te werken. Een primaire doelstelling van employer branding zou moeten zijn om talent aan te trekken voor alle posities binnen het bedrijf. Je zou employer branding ook kunnen omschrijven als recruitment marketing.

Een goed ontwikkeld werkgeversmerk moet het potentieel hebben om bewustzijn en enthousiasme te creëren onder beoogde kandidaten. Daarnaast moet het bijdragen aan het vertrouwen van klanten om samen zaken met jou te doen. Want vergist je niet: de meest bekeken webpagina op jouw website is de ‘Over ons’ of ‘Werken bij’. Mensen willen nu eenmaal weten met wie ze mogelijk zaken gaan doen.

Klinkt als geen kleine opgave, toch? Laten we eens kijken naar de ingrediënten die je nodig hebt voor een uniek employer brand.

1. Betrek je medewerkers erbij

Wie kan beter laten zien wat voor soort bedrijf je bent dan de mensen die er werken? Zij zullen het ware beeld van werken bij jou vertegenwoordigen voor elke aspirant-nieuwe medewerker. Gebruik medewerkers uit alle lagen van het bedrijf, in verschillende functies en ervaringsniveaus. Zo laat je zien dat iedereen een gewaardeerd lid van het team is. Bovendien spreek je mogelijke collega's van divers pluimage aan.

Mensen houden er van om te zien wat voor vlees er in jouw kuip zit. Bespaar jezelf dus gênante stockfoto's. Investeer in interviews met je medewerkers en toffe beelden van de werkvloer.

Kijk hoe gezellig onze fake lunchtafel is - No Boring Brands
Kijk hoe gezellig onze fake lunchtafel is - No Boring Brands
Kijk hoe gezellig onze fake lunchtafel is - No Boring Brands

Kijk eens hoe gezellig onze fake lunchtafel is

2. Communiceer je hogere doel (BHAG)

Het is gemakkelijk om te weten wat een bedrijf doet, maar moeilijk te weten waar men echt voor staat. Voor iedereen die zich bij je team wil voegen, moet je employer brand hen laten weten wat je doel is en de richting waarin je wilt gaan. Immers, kandidaten komen aan boord om je daarbij te helpen!

De mooiste manier om hier helderheid in te scheppen voor jezelf en de wereld om je heen is door jouw Big Hairy Audacious Goal (BHAG) scherp te definiëren. Dit maakt het eenvoudiger om jouw verhaal als werkgever duidelijk en aantrekkelijk te vertellen. Met een goede BHAG snapt iedereen direct welke deuk jij uiteindelijk in het universum wilt slaan, en hoe de acties die je vandaag onderneemt daar aan bijdragen.

3. Toon je cultuur

Bedrijfscultuur is vaak een modewoord dat in de zakelijke wereld wordt rondgesmeten. Omdat het zo lekker bekt. Maar voor een buitenstaander is het stiekem toch wel erg belangrijk om te weten dat ze goed zullen passen bij je team - en niet alleen bij de functieomschrijving.

Volgens recente LinkedIn-analyses kan de betrokkenheid bij een bericht met maar liefst 67% toenemen wanneer de bedrijfscultuur wordt uitgelegd. Of je nu een team van 5, 50 of 500 bent, zorg ervoor dat je laat zien hoe een dag op kantoor eruit zal zien.

Employer brand van Raadvies - No Boring Brands
Employer brand van Raadvies - No Boring Brands
Employer brand van Raadvies - No Boring Brands

4. Vertel een verhaal

Sinds mensenheugenis (of op zijn minst sinds taal bestaat) communiceren mensen door middel van verhalen. We zijn ver voorbij de dagen van grottekeningen, maar storytelling zit nog steeds in onze hersenen ingebakken als een zeer effectieve manier om complexe ideeën en concepten over te brengen. Of het nu het verhaal van je bedrijf, je team, of inspirerende individuen binnen je organisatie is, zorg ervoor dat je een goed verhaal vertelt dat je kijkers meesleept.

Bij No Boring Brands maken we graag gebruik van Donald Miller’s StoryBrand Framework om een merkverhaal te ontwikkelen dat werkt.

5. Gebruik humor

Humor toevoegen aan je employer brand is als de kers op de taart – het maakt alles zoveel leuker. Je creëert snel empathie en daarmee word je onweerstaanbaar.

Potentiële werknemers willen niet alleen zien wat je doet; ze willen voelen hoe het is om bij jou te werken. Dus gooi er wat (woord)grappen in, maak het luchtig en toon die geweldige bedrijfssfeer. Laat ze zien dat jullie niet alleen keihard werken, maar ook keihard kunnen lachen.

Een goede manier om humor te tonen is door het te verwerken in het script voor je employer brand video. Ook werken grappige scènes in je foto’s altijd goed, of een vleugje zelfspot in je copywriting.

6. Benadruk je inclusiviteit

Het is de 21e eeuw, en de verantwoordelijkheid om een diverse en inclusieve werkomgeving te hebben, moet bovenaan de agenda van iedereen staan. Als je deze ethos in de praktijk brengt, is het belangrijk om te laten zien dat je niet alleen praat, maar ook de daad bij het woord voegt. Je employer brand story moet eventuele DEI- en ERG-initiatieven bevatten die je momenteel uitvoert, en als je die niet hebt, wordt het hoog tijd dat je begint!

8. Schakel professionele hulp in

Je hebt misschien alle bovengenoemde stappen klaar om te gaan, maar het kan geen kwaad om wat deskundige hulp in te schakelen om alles samen te voegen. Immers, de beste ingrediënten ter wereld hebben ook een topkok nodig om de maaltijd te laten schitteren.

Het belangrijkste is dat jij jouw cultuur en bedrijfsvoering op orde hebt. Vervolgens is het key om jouw merkverhaal te ontwikkelen en dit zo aantrekkelijk mogelijk over de bühne te brengen. Staat je werkgeversmerk als een huis? Dan kan je met creatieve campagnes meer kandidaten naar je career site trekken. Want dat is de plek waar je ze idealiter warm maakt om bij jou te solliciteren.

Conclusie: een uniek employer brand

Maak jouw employer brand lekker pittig, niet te saai, en vooral uniek. Betrek je team, vertel een goed verhaal, en laat met sterke foto’s en video’s zien wat jullie bedrijf écht te bieden heeft. Vergeet vooral niet om een vleugje humor toe te voegen, want dat is het geheime sausje dat alles naar een hoger niveau tilt.

Laat jouw employer brand shinen. Creëer iets geweldigs. Dan zal iedereen in het bedrijf er trots op zijn. En dat betekent meer sollicitanten via positieve Word-of-Mouth!

Toon je missie, je cultuur, en wees vooral authentiek. Laat zien dat jullie niet alleen praten, maar ook echt doen. En als je een beetje professionele hulp nodig hebt om het perfecte recept te maken, dan staan we bij No Boring Brands klaar om je te helpen. Geef ons gerust een belletje om van gedachten te wisselen.

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands